Badmintonracket och andra sportprylarBadminton är en sport som ställer stora krav på hela kroppen. Spelarna i världseliten har alla kondition, smidighet och motorik som ligger långt över vanliga människors. Sedan varierar styrkorna och svagheterna naturligtvis. Alla spelare har sina styrkor, och arbetar ständigt med att förbättra sig där de är sämst.

Hur blir man bättre i badminton? Genom att träna det man är sämst på. Spelar man bara tillräckligt mycket kommer man att utveckla sina starka sidor ytterligare. Dessutom tycker de flesta att det är roligast att göra det som man är bäst på, så man kommer att utveckla den sidan av sitt spel av ren lust. Men det man är sämst på måste man avsätta tid till, för att verkligen utvecklas. Det kommer kanske inte att vara kul varje gång, men det kommer att vara värt det, för man kommer snabbt att se resultat när man utvecklas på sina svaga områden.

Kondition

Att ha bra kondition är ett måste på badmintonplanen, då man måste orka springa för att följa bollen, med ytterst få och korta pauser. Löpträning är den typ av konditionsträning som är mest lik aktiviteten på planen, men om man tycker att det är för tråkigt kan man välja en annan träningsform, som cykling, simning, (rull)skidor eller roddmaskin. Bäst resultat får man om man tränar intervaller. Det finns flera sätt att göra detta, beroende på vilken nivå man befinner sig på. Flera förslag på hur man kan träna intervaller finns i den här artikeln.

Fotarbete

Även fötterna måste vara i form hos en badmintonspelare. Framgångsrikt fotarbete handlar om mer än bara foten: man måste också jobba med sätet, låren och höften. En klassisk övning, som de flesta har erfarenhet av, är utfall. Dessa ska göras både framåt och åt sidorna. När rörelsen känns för lätt kan man göra den med extra vikt, i form av hantlar eller skivstång, eller prova bulgariska utfall.